مقالات تخصصی, لیزر

طبقه بندی لیزرهای موج پیوسته و پالسی

لیزرها بر اساس نوع موجی آن‌ها به دو دسته لیزر موج پیوسته (CW) و لیزر پالسی تقسیم می‌شوند. اما در مورد اثرات پوست و چشم، دو پارامتر مهم توان و طول موج لیزر هستند که تاثیر مستقیمی در سلامت چشم و پوست دارند.

طبقه بندی لیزرهای موج پیوسته و پالسی

✅ دانلود فایل پی دی اف طبقه بندی لیزرهای موج پیوسته و پالسی با فرض آنکه پوست و چشم پرتودهی شده باشند

طبقه بندی لیزرهای موج پیوسته

طبقه بندی لیزرهای موج پالسی

لیزرهای موج پیوسته معمولاً در طول موج‌های قرمز، نزدیک به اشعه مادون قرمز و بالاتر از آن عمل می‌کنند. بسته به توان و طول موج لیزر، این لیزرها می‌توانند تاثیراتی متفاوتی روی پوست و چشم داشته باشند. مثلاً لیزرهای با طول موج بلندتر، اثر کاهنده بر روی رگ‌ها و لکه‌های پوستی دارند ولی ممکن است باعث ایجاد سوختگی‌های نامطلوب بر روی پوست شوند.

در مقابل، لیزرهای پالسی بسته به نوع پالس آن‌ها، می‌توانند امواجی با طول کوتاهتر و توان بالاتری را ایجاد کنند که برای برش و حک شدن در مصارف پزشکی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در اینجا هم تاثیرات پالس لیزر و توان و طول موج آن بر سلامت چشم و پوست باید به دقت بررسی شوند و همواره از این لیزرها باید با احتیاط استفاده کرد.

بنابراین، به طور کلی برای پوست و چشم، استفاده از لیزرهای موج پیوسته یا پالسی، به توان، طول موج و نوع کاربری آن بستگی دارد و باید از این لیزرها با رعایت دقیق پارامترهای فنی استفاده شود.

کاربرد این موج ها در پزشکی

به علاوه، باید توجه داشت که لیزرهای موج پیوسته و پالسی برای کاربردهای مختلفی در زمینه‌های مختلف پزشکی استفاده می‌شوند. هر کاربرد ممکن است نیاز به توان و طول موج متفاوتی داشته باشد.

در پزشکی، لیزرهای موج پیوسته برای درمان مواردی مانند حذف لکه‌های پوستی، بالا بردن ترشحات چشمی، حذف رگ‌های کوچک بر روی صورت و تسکین درد درمانی استفاده می‌شوند. همچنین، لیزرهای پالسی برای جراحی چشم، حذف نقاط سیاه و لیزر برشی در پزشکی از کاربردهای معروفی هستند.

رعایت نکات ایمنی در هنگام استفاده از این موج ها

در هر صورت، استفاده از لیزرهای موج پیوسته و پالسی باید با رعایت اصول ایمنی و استفاده صحیح از آن‌ها صورت گیرد. همچنین، باید از تجهیزات و دستگاه‌های ایمنی مانند عینک‌های محافظ و دستکش‌های ایمنی استفاده کرد تا خطرات احتمالی برای چشم‌ها و پوست کاهش یابد.

کدام نوع از طول موج می‌تواند اثر بهتری بگذارد ؟

نوع لیزر و طول موجی که برای یک کاربرد خاص انتخاب می‌شود، بستگی به نوع بستری دارد که لیزر روی آن اعمال می‌شود و همچنین نوع کاربردی که انجام می‌شود.  در زمینه مصرف های پزشکی زیبایی، لیزرهای با طول موج‌های مختلف برای کاربردهای مختلفی استفاده می‌شوند. برای مثال:

  • حذف لکه‌های پوستی و جای جوش با لیزرهای CO2 با طول موج 10.6 میکرومتر استفاده می‌شود.
  • برای درمان لکه‌های قهوه‌ای و خال‌های خورشیدی، لیزرهای با طول موج 532 نانومتر و 694 نانومتر مانند لیزر Nd:YAG استفاده می‌شود.
  • برای کاهش ریزش موهای سر و صورت، لیزرهای با طول موج 755 نانومتر مانند لیزر Alexandrite و 1064 نانومتر مانند لیزر Nd:YAG استفاده می‌شود.
  • برای درمان لیفت صورت و کاهش چین و چروک‌ها، لیزرهای با طول موج 1064 نانومتر مانند لیزر Nd:YAG و 1550 نانومتر مانند لیزر Erbium YAG استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است که استفاده از هر نوع لیزر باید توسط پزشکان متخصص و با دقت و احتیاط بالا انجام شود.

لیزرها با طول موج پیوسته در صنایع پزشکی زیبایی چه کاربردهایی دارند ؟

لیزرها با طول موج پیوسته نیز در صنایع پزشکی زیبایی برای بسیاری از کاربردهای مختلف به کار می‌روند. در زیر به برخی از کاربردهای این نوع لیزر در این صنعت اشاره می‌کنم:

  • درمان آکنه: لیزرهای با طول موج پیوسته در درمان آکنه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. با تنظیم پارامترهای مناسب لیزر، می‌توان بافت‌های پوستی را بدون آسیب رساندن به بافت‌های اطراف، تمیز کرد و از آکنه و مسدودی پوستی درمان کرد.
  • درمان جای جوش و زخم: لیزرهای با طول موج پیوسته در درمان جای جوش و زخم به عنوان یک روش غیر تهاجمی و دقیق برای حذف بافت‌های آسیب‌دیده و ترمیم پوست بکار می‌روند.
  • جوانسازی پوست: لیزرهای با طول موج پیوسته در جوانسازی پوست نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. با تنظیم پارامترهای مناسب لیزر، می‌توان به صورت غیر تهاجمی از طریق ایجاد تحریک در لایه‌های پوستی، ایجاد رشد سلول‌های جدید، تولید کلاژن و الاستین و باعث افزایش تنوع رنگی پوست شد.
  • حذف نم و لکه‌های پوستی: لیزرهای با طول موج پیوسته در حذف نم و لکه‌های پوستی نیز بکار می‌روند. با تنظیم پارامترهای مناسب لیزر، می‌توان به صورت دقیق لکه‌های پوستی را حذف کرد.
  • درمان ریزش مو: لیزرهای با طول موج پیوسته در درمان ریزش مو و تقویت موهای ضعیف نیز بکار می‌روند. با تنظیم پارامترهای مناسب لیزر انجام می شود .

طول موج پالسی در صنایع پزشکی زیبایی چه کاربردهایی دارد ؟

لیزرهای پالسی در صنایع پزشکی زیبایی برای بسیاری از کاربردهای مختلف استفاده می‌شوند. در زیر به برخی از کاربردهای لیزرهای پالسی در این صنعت اشاره می‌کنم:

  • حذف موهای زائد: لیزرهای پالسی برای حذف موهای زائد از بدن با استفاده از تکنولوژی حرارتی به کار می‌روند. با تنظیم پارامترهای لیزر مانند توان و فاصله پالس‌ها، لیزر به صورت دقیق موهای زائد را از روی پوست بدن حذف می‌کند.
  • درمان جای جوش و زخم: لیزرهای پالسی در درمان جای جوش و زخم به عنوان یک روش غیر تهاجمی و دقیق برای حذف بافت‌های آسیب‌دیده و ترمیم پوست بکار می‌روند.
  • حذف خال‌های پوستی و جای جوش: لیزرهای پالسی برای حذف خال‌های پوستی و جای جوش نیز استفاده می‌شوند. با استفاده از پارامترهای مناسب لیزر مانند طول موج و دوره پالس، لیزر بدون آسیب رساندن به بافت‌های اطراف، خال‌های پوستی و جای جوش را حذف می‌کند.
  • درمان کک و لکه‌های پوستی: لیزرهای پالسی در درمان کک و لکه‌های پوستی نیز بکار می‌روند. با تنظیم پارامترهای لیزر مانند فاصله پالس‌ها و توان، لیزر به صورت دقیق و غیر تهاجمی کک‌ها و لکه‌های پوستی را از روی پوست حذف می‌کند.
  • درمان ریزش مو: لیزرهای پالسی در درمان ریزش مو و تقویت موهای ضعیف نیز بکار می‌روند.

خواندن این مقاله نیز توصیه میشود : پارامترهای مهم در خرید دستگاه لیزر موهای زائد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *