مقالات تخصصی, لیزر

شاخص های لیزری دستگاه های لیزر موهای زائد

شاخص های لیزری تنظیمات دستگاه های لیزر هستند که در هنگام درمان می توان آن ها را تغییر داد و با انتخاب صحیح شاخص های لیزر  که شامل طول موج ، جریان پهنای پالس و قطر دسته پرتو می شود می توان با بیشترین تأثیر و ایمنی ضایعات خاص را تحت درمان قرار داد ‌. در همین راستا گروه فروش کلیه تجهیزات پزشکی و زیبایی ورنا طب امروز در کنار شماست تا اطلاعات کامل و مفیدی را در زمینه ی شاخص های لیزری دستگاه های لیزر موهای زائد در اختیار شما عزیزان قرار دهد . در نتیجه چنانچه مایل هستید اطلاعات مفیدی را در این زمینه کسب نمایید با ما تا انتهای این مطالب همراه باشید  .

شاخص های لیزری :

همان طور که پیش تر گفته شد با استفاده و تنظیم درست شاخص های لیزری می توانیم با تاثیر و ایمنی بیشتر درمان را انجام دهیم در نتیجه ما در مطلب به شاخص های لیزری دستگاه های لیزر موهای زائد اشاره نموده ایم تا شما بتوانید اطلاعات مفیدی را کسب نمایید .

 طول موج (nm) : به گونه ای انتخاب می شود که به شکل غالب توسط رنگدانه ضایعه تحت درمان جذب گردد . طول موج همچنین عمق نفوذ لیزر در پوست را تعیین می نماید . طول موج های کوتاه بدلیل پخش

 شدن بیشتر دسته پرتو لیزر جذب سطحی داشته و طول موج های بلند تر جذب عمقی تری دارند .

جریان (J/cm2) : که تحت عنوان تراکم (دانسیته) انرژی نیز اطلاق می گردد میزانی از انرژی (در واحد ژول ) است که به واحد سطح وارد می گردد( به سانتیمتر مربع) و شدت دسته پرتو لیزر را مشخص می کند . جریان به گونه ای انتخاب می شود که اندازه کافی را جهت از بین بردن ضایعه هدف دارا باشد . جریان های خیلی بالا با آسیب های گرمایی نا مطلوب به بافت احاطه کننده ضایعه هدف همراه می باشند در حالی که جریان های خیلی پایین ممکن است جهت برداشتن ضایعه مؤثر نباشند .

پهنای پالس ( از چند پیکوثانیه تا چند ثانیه ) :  که به آن طول مدت زمان پالس نیز اطلاق می شود ،  طول زمانی می باشد که در آن دسته پرتو در تماس با پوست است . پهنای پالس کوتاه نفوذ سطحی دارد در حالی که پهنای پالس بلند نفوذی عمیق تری دارد همچنین از پهنای پالس کوتاه در ضایعات کوچک و از پهنای پالس بلند جهت ضایعات بزرگ تر استفاده می شود .

قطر دسته پرتو (شات لیزر) :  قطر دسته ی لیزر مجموعه پرتو های لیزر بر روی سطح پوست است . قطر دسته پرتو کوچک به دلیل پخش بیشتر دسته پرتو لیزر نفوذی سطحی دارد در حالی که نفوذ دسته پرتو قطور تر بیشتر می باشد . قطر دسته پرتو در دستگاه‌های فرکشنال که تحت عنوان پیکسل هم اطلاق می شود بسیار کم است ( در حد میکرومتر ) و قابل تنظیم نیست . پیکسل ها نفوذی بسیار عمقی دارند و زمانی که قطر بسیار اندک دسته پرتو تولید شده بوسیله دستگاه های فرکشنال را در نظر بگیریم این قانون کلی که قطر دسته پرتو بیشتر سبب افزایش عمق نفوذ می گردد دیگر صادق نمی باشد .

سرعت تکرار (هرتز) : سرعت ساطع شدن پالس های لیزر در واحد زمان است . یک هرتز (Hz) گسیل

 یک پالس در ثانیه است  . سرعت تکرار بیشتر اجازه پوشش سریع تر یک ناحیه درمانی وسیع و صاف را می دهد و سبب کاهش طول مدت درمان می گردد سرعت های تکرار کمتر سبب وارد نمودن دقیق تر پالس های لیزر شده و در ضایعات مشخص منفرد یا در نواحی غیر صاف بکار می روند .

 توان (وات) : توان  سرعت ساطع شدن انرژی لیزر می باشد . یک وات (W) برابر یک ژول در ثانیه است . میزان توان در واحد سطح را تراکم ( دانسیته ) توان (W/Cm) اطلاق می کنند که تحت عنوان تابش (irradiance) نیز نامیده می شود . این متغیر ها در هنگام لیزر درمانی قابل تنظیم نیستند .

خنک سازی : خنک سازی در میزان تأثیر درمان دخالت داشته و از اپیدرم در مقابل آسیب گرمایی محافظت می کند اما با این وجود در هنگام درمان معمولاً قابل ارزیابی و تنظیم نیست برخی دستگاه های لیزر از روش های خنک سازی مثل اسپری خنک کننده یا خنک سازی تماسی جهت محافظت از اپیدرم در مقابل درمان استفاده می کنند . همچنین در برخی هوای با فشار منجمد خارجی بدین منظور بکار می رو د. خنک سازی بیش از حد سبب کاهش اثر درمان و حتی آسیب اپیدرم می شود .

اسکنرها : اسکنر های  برخی دستگاه ها به ویژه دستگاه های جوان سازی تهاجمی از اسکنر ها و نرم افزار های کامپیوتر جهت ساطع سازی اتفاقی پالس ها استفاده می کنند ، تا الگوی ارائه پالس ها در مجاورت یکدیگر نباشند . پالس زدن به شکل غیر مجاورتی سبب می شود که میزان بالایی از انرژی را بتوان به پوست وارد نمود بدون آنکه خطر گرم شدن عمقی و در نتیجه آسیب دمایی وجود داشته باشد .

تراکم (دانسیته) : تراکم دسته پرتو دستگاه های فرکشنال یک متغیر قابل تنظیم تراکم دارند که درصدی از پوست که در هر پالس تحت درمان قرار می گیرد را مشخص می نماید .  تراکم بالا با درمان شدید تر و  دوره ترمیم طولانی تر و همچنین بهبودی بالقوه بیشتر همراه می باشد .

توالی پالس متغیر :  برخی دستگاه های IPL دارای توالی پالس متغیر می باشند  که در آن یک پالس به شکل منفرد یا دو گانه یا سه گانه وارد می گردد اشکال پالس چندگانه برای مثال ( سه گانه ) دارای یک تأخیر بین پالس ها بوده و بر روی پوست ایمن تر هستند چرا که اجازه می دهند تا انرژی گرمایی بین پالس ها پخش شود . به علاوه پهنای ( طول مدت ) پالس کلی در اشکال چندگانه طولانی شده و در نتیجه از آن ها جهت ضایعات عمقی تر استفاده می شود انتخاب شاخص های لیزر اغلب در یک مونیتور لمسی کامپیوتری صورت می گیرد اجزای لیزر شامل موارد دیگری نیز می شوند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم نمود در نتیجه با ما همراه باشید . این اجزاء عبارتند از بازوی لیزر  ، لهندپیس و گاید فاصله گذار که به حفظ فاصله کافی و مداوم بین سر لیزر و پوست کمک می کند .

جمع بندی کلی :

با توجه به آنجه گفته شد گروه ورنا طب تمامی تلاش خود را به کار گرفت تا به شاخص های لیزری دستگاه های لیزر موهای زائد اشاره نماید تا شما بتوانید اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب نمایید و بهترین خدمات را ارائه دهید چرا که امروزه افراد بیش از پیش به استفاده از این روش ها علاقه مند شده اند در نتیجه شما می توانید با مطالعه ی این مطلب درمانی ایمن تر و تاثیر گذار تری را به زیبایی جویان ارائه دهید .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *